Tuesday, October 31, 2006

William Blake en Gustave Doré

Openbaring is natuurlijk een schitterend boek. Dit komt door het ongrijpbare ervan. De kracht en verbeelding die het oproept. De verhalen en geschiedenis verweven met fantasie en werkelijkheid tot in een hogere sfeer. Ja zelf tot in het goddelijke. De krachten en machten zijn ver boven de menselijke mogelijkheden. De pracht gaat tot het uiterste van het verbeeldingsvermogen of zelfs nog verder. En wat als het allemaal nog waar is ook? Buiten openbaringen zijn er daarom gelukkig nog meer van die schitterde boeken, die ik sterk kan aanbevelen: “La divina comedia” van Dante Aglierhi en “Paradise lost” van Milton. Nog mooier word het als er mensen zijn die deze verhalen ook schitterend vinden en deze op een brilliante manier kunnen weergeven. Aanschouw dan ook de schetsen van William Blake en Gustave Doré. Gustave Doré heeft vele schetsen gemaakt die het verhaal van La Divina comedia in beeld brengen.


Pieter


-What the eyes see and the ears hear. The mind believes-

6 comments:

Thirza said...

Ziet er goed uit.

Ik denk dat je bij het in beeld brengen van openbaringen er op moet passen de tekeningen niet als "waarheid" te zien, als iemand begrijpt wat ik bedoel....

Unknown said...

Het zijn briljante kunstenaars. Apocalyptische kunst streelt toch altijd de verbeelding.

Jochem

Jo�lle said...

Dat is grappig, ik ben gisteren begonnen in La Divina Commedia. PRACHTIG, echt waar, alleen dat taalgebruik al. Heb het vandaag onmogelijk weg kunenn leggen, ondanks het feit dat ik eigenlijk wiskunde-opgaven had moeten maken.

Die schilderijen zijn inderdaad echt prachtig,lijkt echter in niets op de voorstelling die ik me maak bij de verhalen uit Openbaringen.

Anonymous said...

Ik heb altijd een dubbel gevoel zodra het gaat over apocalyptische kunst of literatuur. Zo heb ik laatst één van de vele apocalyptische films gekeken en ik voel me daar geenszins prettig bij. Naargeestig vind ik een goed woord.

Dante's werk vind ik het toppunt van naargeestigheid, maar daarmee niet minder kunstig.

Anonymous said...

Hoi iedereen,

Ik heb jochemart.blogspot.com gevonden via Startpagina.
Deze site ziet er goed en gezellig uit!
Ik wil graag ook zo een mooie site maken. Welke programmas heb je hier precies voor gebruikt? Mijn blogje ziet er nog saai uit. :(

Bedankt

Tot snel vanuit A'dam
Willy

Anonymous said...

Hoi iedereen,

Ik heb jochemart.blogspot.com gevonden via Startpagina.
Deze site ziet er goed en gezellig uit!
Ik wil graag ook zo een mooie site maken. Welke software heb je hier precies voor gebruikt? Mijn blogje ziet er nog kaal uit. :(

Bedankt

Liefs vanuit A'dam
Willy