Thursday, November 02, 2006

Chagall

Chagall

Marc Chagall was een Russisch-Joodse schilder die leefde van 1887 tot 1985

Chagall is altijd een grote eenling gebleven. Ook is zijn werk niet bij één bepaalde stroming in te delen. Velen hebben het wel geprobeerd, maar het is hen niet gelukt. Wel vallen de woorden surrealisme, kubisme, abstract en impresionisme vaak. Al deze dingen kun je in bepaalde schilderingen van Chagall herkennen, maar in andere ook weer helemaal niet. Het is en blijft dus erg moeilijk het werk van Chagall in één bepaalde stroming in te delen.

Zijn werken zijn tijdloos. De kracht ligt vooral in zijn grote fantasie. Het wordt kunst als droom en werkelijkheid in elkaar over gaan, als hemel en aarde elkaar doordringen. Onverwacht schildert hij het onderste boven, en omgekeerd. Op het eerste gezicht begrijpt en waardeert lang niet iedereen de zwevende of omgekeerde beelden van hanen, ezels of mensfiguren.

Wat typerend voor Chagall is, is dat hij zijn dromen ‘vertelt’.
l

11 comments:

Jo�lle said...

Ik neig naar de term abstract impressionisme. Ik hou van Chagall! Wat overigens ook heel kenmerkend is voor de schilder is dat in bijna al zijn werken blauw de overheersende kleur is.

Thirza said...

ik hou ook van chagall, en dat wisten ze op school na een spreekbeurt van een uur...:P

abstract impressionisme klinkt wel goed, maar volgens mij is dat nog vager geklodder zeg maar.

blauw komt veel terug omdat het de kleur van het leven is. Je ziet ook vaak vissen terug komen, ook als uiting van leven. Joodse symbolen waren ook erg in trek bij Chagall

Anonymous said...

Chagall, ik ben tot op heden niet heel erg bekend met zijn werk - helaas. Wel vind ik hetgeen ik ken zeer de moeite waard.

Pieter said...

I'm lovin it.

super mooi Chagal!!!

Pieter

Jo�lle said...

@ Thirza: hoe ziet hij precies het verband tussen vissen en leven? ik sjnap niet

Thirza said...

Chagall schilderde ook vissen als eerbetoon aan zijn vader die visverkoper was.

waarom de vis als symbool voor leven? moeilijk onder woorden te brengen. Ik snap ut zelf wel maar hoe zeg je dat...ik ga opzoek naar een definitie (suggesties zijn welkom)

Jo�lle said...

Naja het zijn van die spartelende levende wezens, maar ja dat ben ik ook...

Thirza said...

o ja?

Jo�lle said...

oke, ik zie er wellicht wat dooier uit...

Thirza said...

hoe kan een dooie vis nou een teken van leven zijn?

leg mij dat eens uit

Jo�lle said...

hoe kom je daar nou weer bij:P ik ben geen teken van leven, dat moge duidelijk wezen. wie heeft het nou over dooie vissen dan:P